KLEPPEN

De drie Cornish dubbelzittingkleppen van de Cruquius machine hebben verschillende diameters, maar alle dezelfde constructie. Om de werking te demonstreren hebben we de uitlaatklep van de Cruquius machine als voorbeeld genomen. Deze zit aan de achterkant naast de cilinder en staat bovenop de condensor. In de animatie rechts is de klep opengewerkt, je kunt zo binnenin het klephuis kijken. De klep heeft twee klepzittingen (rood) die boven elkaar zitten. De twee klepzittingen zijn alleen zichtbaar als de klep open is. De bovenste zitting heeft een iets kleinere diameter dan de onderste. De groene delen zijn de vaste klepelementen. Bovenin in de vorm van een gesloten plaat, onderin is het een ring. Beide worden door zes, voor deze klep karakteristieke, boogvormige metalen lamellen op hun plaats gehouden. In de animatie zie je enkele van de lamellen (grijs) tussen de twee groene klepelementen. De lamellen worden door de lange bout aan de spaken in de opening boven de condensor tegen het klephuis vastgehouden. De klep zelf is de blauwe klokvorm in het midden. Het enige wat beweegt is dit blauwe klokvormige kleplichaam dat door de klepstang op en neer wordt bewogen. De opening waar de klepstang doorheen beweegt is afgesloten door een pakking (oranje) en een pakkingdrukker. De klepstang zelf wordt via een haakse overbrenging en een lange horizontale trekstang bestuurd door het kloswerk (hier buiten beeld links). De afgewerkte stoom uit de cilinder komt in de afbeelding vanaf links via de opening (flens) horizontaal de klep binnen en verlaat de klep verticaal aan de onderkant naar de condensor. De stoom kan via twee routes door de klep heen stromen. De eerste route is door de binnenkant van de klep via de bovenste klepzitting, de tweede route gaat via de buitenkant van de klep naar beneden en dan via de onderste zitting naar binnen en dan naar de condensor. De klep hoeft maar weinig te lichten om de enorme ringvormige doorlaten vrij te geven. In gesloten toestand is de druk boven de klep groter dan de druk eronder, het drukverschil werkt op het ringvorming oppervlak dat gevormd wordt door het verschil in diameter tussen de twee zittingen. Op deze wijze houdt de druk de klep gesloten, maar de open-kracht is relatief bescheiden, veel kleiner dan de kracht die nodig is voor het openen van een enkele ronde klep waarbij de druk op het gehele klepoppervlak werkt. De Cornish dubbelzittingklep is dus zogezegd grotendeels 'ontlast'.